Adaptiivinen sisältö, tuotesuositukset, verkkokaupat ja sisällönhallintajärjestelmät (CMS)
Verkkomainoksissa on jo pitkään hyödynnetty vastaavia menetelmiä. Olet varmaankin itsekin huomannut että sivustolla käydesäsi mainokset liittyvät usein samaan sisältöön. Tämä on mainoksissa usein melko karkeaa ja ilmiselvää.
Mainostajilla ei ole mitään tietoa mikäli olet jo mahdollisesti ostanut etsimäsi tuotteen toisaalta. Tai voihan olla että että et oikeastaan ollutkaan sitä etsimässä - kunhan satuit silmäilemään. Yksittäisen verkkosivuston tai verkkokaupan sisällä logiikka toimii paremmin. Isoista massoista kävijätietoa saatavaa tietoa voi siis tällöin hyödyntää uskottavammin.
Sisällönhallintajärjestelmillä hallitaan verkkosivuston sisältöä ja/tai verkkokaupan tuotekatalogia. Tämä on niiden ydintoiminto ja niihin ei yleensä kuulu automaattisten käyttäjäprofiilien ja sisällön näyttäminen ja ehdottaminen sen mukaan. Tällöin sivuston ylläpitäjät eivät määrittele tarkalleen mitä sisältöä näytetään vaan määritellään sijainnit johon automaattiset nostot sijoitetaan.
Adaptiivisen sisällön näyttämiseen käytetään useimmiten erillisiä tuotteita jotka keräävät anonyymiä tietoa sivuston käyttäjien käyttäytymisestä. Tähän voidaan lukea erilaisia tapahtumia kuten ostotapahtumat tai sisällön lukeminen esim. yhdellä sivulla pitkään aktiivisesti tai videon katsominen loppuun asti.
Esimerkkejä adaptiivisen sisällön järjestelmistä ovat YooChoose, Leiki sekä Marketo.