Personointi ja sisällönhallintajärjestelmät
Syitä personoinnin rajalliseen hyödyntämiseen tosielämän käyttötapauksissa rajoittavat muun muassa:
Markkinointiresurssien rajallisuus
Personointiin liittyy monia asioita: suunnittelu, teknologia ja käyttäjäkokemuksen kokonaisvaltainen ymmärtäminen. Toimivan personoinnin rakentaminen vaatii todellista tiimityötä ja jatkuvaa kehitystä. Jopa suurissa organisaatioissa resurssit tähän ovat todella rajalliset. Markkinoinnissa keskitytään usein lyhyen ja keskipitkän aikavälin projekteihin ja pitkän tähtäimen strategiset hankkeet jäävät sivustakatsojan asemaan.
Organisaatiot ovat siiloutuneet
Personointiteknologian täyden tehon hyödyntämiseen sisällön tulee olla räätälöityä jokaisessa kosketuspisteessä. Personoinnin pitäisi olla ykkösenä joka osassa organisaatiota, ei ainoastaan markkinoinnissa. Ilman selkeitä tavoitteita, lähestymistapaa ja optimointistrategiaa organisaatiot eivät usein edes kykene aloittamaan online kokemuksen personointia.
Personointi nähdään yhä kalliina
Tämä on osittain totta. Toimivan personointijärjestelmän rakentaminen ei ole yksinkertainen haaste ja sen hyödyntämiseen toimijalla pitää olla riittävästi mielenkiintoista sisältöä - tyypillisesti noin 2000 sisältökokonaisuutta riittää aloittamiseen. Tämä vaatii sitoutumista sisällöntuotantoon koko organisaatioiden laajuudessa.
Mutta jos personointi rajataan selkeästi vaikkapa rajattuun tuoteryhmään tai sisälltöön, se ei välttämättä ole kallista. Osa personointijärjestelmien toimittajista, kuten YooChoose tarjoavat tulospohjaisen hinnoittelun. Tällöin maksetaan siis ainoastaan siitä kun järjestelmä tuo liidin joka johtaa esimerkiksi kauppaan verkkokaupassa.
Personoinnin liiketoimintaedut eivät ole tarpeeksi selkeitä
Personointi on nostettu hypesanaksi. Se on trendikäs ja muodikas. Tällöin tekniikan ydin hautautuu helposti markkinointiviestinnän alle ja varsinainen substanssi jää piiloon. Monet organisaatiot leikittelevät ajatuksella käyttää personointia vain koska siitä puhutaan paljon.
Mielipidevaikuttajien ensimmäisenä prioriteettinä tulisikin olla personoinnin määrittäminen ja arkipäiväistäminen. Pitäisi tuoda selkeästi esiin hyödyt liiketoiminnalle. Markkinointiteknologian aallolla ratsastavat tuotteet tulevat väistämättä kuolemaan pois.
Aika näyttää kuinka arvokkaaksi avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmiin liitettävien personointijärjestelmien markkinat kehittyvät. Yksi esimerkki on Drupal ja Acquian Lift tuote. Onko Acquia Liftin hinta liian korkea "ilmaisiin" tuotteisiin tottuneelle ostajakunnalle?